zondag 29 april 2018

#Breaking10 - Christoph Vandewiele

Spannend! Het is aftellen naar 4 juni (Red.: In 2018 zaterdag 19 mei): het taperen is begonnen. En nu bang afwachten…
Momenteel hebben er zich 49 lopers vooraf inschreven om te strijden om het BK en KvV 100km, 41 heren en 8 dames. Ik ben “heer 41”, de man die daar eigenlijk niets te zoeken heeft, een groentje. “Hoezo?” hoor ik je nu denken, “die Christoph die heeft toch al veel verder gelopen?” Ja, dat klopt, maar dit is een ultramarathon, niet een ultratrail. Komende zondag moet ik / zal ik / ga ik 100km lopen over het asfalt in en rond Aalter (Red.: In 2018 te Beernem). Fin, dat hoop ik toch. Meer zelfs, ik hoop dat te doen in een tijd van 09h59min59sec. In minder dan 10 uur dus, of zoals Nike het zou zeggen: #Breaking10
Iedereen start op zo’n 100 km met zijn of haar eigen doel. Bij mij is dat zeker niet anders. Ik heb altijd een einddoel nodig, wat dat ook mag zijn. Voor de een is dat een podiumplek overall, een Belgisch Kampioenschap of een prijs binnen de leeftijdscategorie zijn; voor de ander het halen van een kwalificatietijd voor de 120 van Texel (9.30 uur), de Spartathlon (mannen < 10.00, vrouwen < 10.30 uur) of de Elfsteden Ultraloop (< 11.00 uur). Weer een ander komt om een dagje te genieten. De tijdslimiet van 13 uur biedt daar alle tijd voor: 100km lopen met de glimlach op het gezicht.
Aangezien ik hier voor mezelf een klein #Breaking10 projectje van gemaakt heb, kan je het al raden natuurlijk: mijn persoonlijke doel is om een kwalificatietijd te halen voor zowel de Spartathlon in Griekenland en de Elfsteden Ultraloop in Nederland. Statistisch, op basis van mijn hart- en lactaatwaarden tijdens inspanningstesten, zou het geen probleem mogen zijn. En wat de afstand betreft, wel, ik heb al verder gelopen tijdens ultratrails: onze 168,8km tijdens de Ultrawarmathon was mijn verste non-stop afstand tot nu toe. En de tijd, een zware fysieke inspanning leveren gedurende 10:00 uur, is ook geen nobele onbekende: in Chamonix ben ik al de kaap van 30:00 uur gepasseerd…
Maar, de combinatie van dat tempo en de harde ondergrond in een monotoon ritme terwijl je 10x hetzelfde parcours moet lopen, DAT wordt een nieuwe transcendente ervaring! En ja, dat maakt me wel een beetje bang 😀 (allez, zo spannend bang en al he…)
100km op asfalt, dat is niet voor doetjes. Dat is 100km stampen op harde ondergrond. Van 08h ’s ochtends tot hopelijk 17h59 ’s avonds. (of langer, maar zeker niet verder) En toch, IEDEREEN LOOPT! Voor de mensen die nog geen plannen hebben komende zondag (Red.: In 2018 op zaterdag), en geen zin hebben om te starten aan die 100km: om 17u00 start de Pinksterloop 10km. Jouw aanwezigheid zal ongetwijfeld voor een extra stimulans zorgen voor de 100 km-lopers in onze laatste (moeilijke) kilometers. Daginschrijvingen (€10) zijn steeds mogelijk. Schrijf je zondag in vòòr 14u30 en kom supporteren. Je ontvangt zelfs een gratis consumptie! (#Feestje)
Dus, heb je nog geen plannen komende zondag? Zak dan zeker even af naar Aalter om te supporteren!
Praktische uurregeling:
7u00: opening secretariaat – daginschrijvingen 100 km
7u45: sluiting daginschrijvingen 100 km
8u00 start BK en KVV 100 km
13u00 opening secretariaat – daginschrijving 10 km
16u45 sluiting daginschrijving 10 km
17u00 start Pinksterloop 10 km
19u00 prijsuitreiking 100 km; aansluitend prijsuitreiking 10 km
21u00 einde 100km (tijdslimiet 13u)
ps: Voor de late beslissers onder de ultralopers, daginschrijvingen voor de 100km (€65) zijn steeds mogelijk. Het secretariaat is open vanaf 07u00. Meld je tijdig aan, de wedstrijd start precies om 08u00. Adres: Sportpark Drogenbrood, Wellingstraat 29a, 8730 Beernem.
UPDATE: De 100km mooi kunnen finishen na 09h45min, dus comfortabel binnen de vooropgestelde 10h!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten